گفتگو با مهندس آزادفر، نامزد دومین دوره انتخابات اتحادیه صنف رایانه استان یزد


یزدفردا "باتوجه به اعلام رسمي كميسيون نظارت استان يزد و انجمن نظارت بر انتخابات اتحاديه هاي صنفي، انتخابات اتحاديه صنف رايانه يزد از ساعت 09:00 لغايت 16:00 روز پنجشنبه مورخ 26 آذر 1388 در محل حسينيه جنب مسجد روضه محمديه(حظيره) برگزار مي گردد .
 تلاش نمودیم تا نقطه نظرات، ديدگاهها و برنامه های نامزدها این دوره اتحادیه را منعكس نمايیم که ماحصل موضوع  را باهم مرور می کنیم


نام و نام خانوادگي سيدعباس آزادفر
سال تولد: 1356 یزد
تحصيلات : دانشجو رشته نرم افزار
عنوان مركز: پرديس رايانه
سمت كاري: مدیر
سوابق فعاليتهاي اجرايي:از سال 1379 بعنوان مدیریت پردیس رایانه در زمینه های سخت افزار و شبکه مشغول به کار شدم.
سابقه عضويت در نهادهاي مرتبط با فناوري اطلاعات:عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد – عضویت در اتحادیه صنف رایانه استان یزد

1.اهم برنامه هاي مدنظر خود را در خصوص مديريت صنف رايانه ارايه نماييد.
الف: تشکیل مجمع عمومی اتحادیه با حضور تمام اعضا حداقل هر شش ماه یک بار.
ب: کنترل صدور بی رویه مجوز و بررسی پذیرش همکار در شهر و استان.
ج: برخورد با فروشگاههای بدون پروانه که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.
د: بررسی مالیاتی تمام همکاران که نسبت به بقیه اصناف از طرف اداره مربوطه مورد کم لطفی قرار گرفته اند.
ه: تشکیل صندوق قرض الحسنه اتحادیه با عضویت اعضا به صورت اختیاری.
و: برگزاری نمایشگاههای تخصصی(سخت افزار- نرم افزار)، البته نه به صورت سنوات قبل.
ز: تشکیل کلاسهای آموزشی جهت بالابردن سطح علمی اعضا با استفاده از اساتید مجرب کشور.

2.تحليل خود در مورد مهمترين نقاط قوت فناوري اطلاعات استان يزد را مطرح نماييد.
فناوری اطلاعات یزد، با توجه به پتاسیل موجود در رده ها و رسته های مختلف دارای نقاط برجسته زیادی است اما به دلایل و مسائلی که کمی غامض و پیچیده است این پتاسیل بالفعل نشده است که این مهم با همدلی و همیاری فعالین این عرصه و با تلاش مسوولین و مقامات دولتی، بخش خصوصی و مصرف کنندگان قابل پی گیری است. استان یزد با حجم نزدیک به یک هزار فارغ التحصیل در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات، این پتاسیل را داراست در گروههای مختلف، در کشور و منطقه حرف اول را بزند.

3.نظرتان در خصوص نقاط ضعف هاي فعلي استان يزد در زمينه فناوري اطلاعات شرح دهيد.
بحث پیرامون نقاط ضعف و مشکلات پیرامون صنعت فناوری اطلاعات، با آنالیز و کار کارشناسی، قابل کشف است که پس از تعریف مسئله می توان به رفع آن پرداخت، با اینهمه می توان گفت که درحال حاضر بیش از 700 واحد صنفی فعال در این زمینه به فعالیت می پردازند، بسیاری از این همکاران فاقد مجوز هستند و از سویی در صدور مجوز هم نگاه های کارشناسه کمتر لحاظ می شود، همین امر باعث ورود افرادی می گردد که نه تنها به فناوری اطلاعات دلبستگی ندارند بلکه از دانش فنی پایینی برخوردارند و همین امر باعث بروز کاستیهایی در بازار می شود. شاید بتوان گفت، نقطه ضعف دیگر فعالین این عرصه، ارتباط کم رنگ بین عزیزان است که این امر باعث بروز گسست بین فعالین بازار می شود، که مشکلاتی را به همراه دارد، که می توان با ارایه برنامه و راهکارهای کارشناسی همدلی و همکاری را بین این صنف تقویت و گسترش داد.

4.مهمترين چالشهاي پيش روي آي تي در كشور و به خصوص در استان را مطرح نموده و راهكارهاي مواجهه با چالشهاي مذكور را مطرح نماييد.
همانطور که گفته شد ذکر چالش، نگاه مدون و کارشناسی می طلبد و در جواب به سوالی محدود نمی شود اما با اینهمه می توان چنین بیان کرد که اولین چالش که دیگر مشکلات از آن نشات می گیرد، عدم نگاه مدون و جامع در کشور نسبت به صنعت فناوری اطلاعات است. گرچه در سالهای اخیر، با گسترش فناوری اطلاعات در کشور همزمان با جهان، این صنعت مورد توجه قرار گرفته است، با اینهمه هنوز ضعفهای دیده می شود،،در رده های مختلف کشور، استان و شهرستان برنامه و سیاست کلانی در حوزه فناوری اطلاعات تبیین و تدوین نشده است، قوانین و مقررات مدون و جامعی در این حوزه، اجرا نگردیده است و در مجموع می توان گفت که متولی این حوزه که بتواند سکان فناوری اطلاعات را در دست گیرد، مشخص نشده است که اعلام سیاست و برنامه های کلان در سطح کشور راهگشا خواهد بود در عین حال، مسوولین و مقامات استان نیز می بایست، تکلیف خود را با این صنعت شفاف تعیین و اجرایی کنند تا تلاش و کوشش فعالین این حوزه به ثمر بنشیند.

5.نقش و رويكردي كه تشكلهاي صنفي براي توسعه فناوري اطلاعات دارند از نظر شما چيست:
انسجام، همدلی و همکاری هر صنف باعث تقویت آن صنف و رده کاری می شود، سابقه اصناف در ایران به سالهای دور و تاریخ کهن ایران زمین برمی گردد، بعبارتی ایرانیان که همیشه در تاریخ فرهیخته و وارسته بودند به اهمیت وجود و فعالیت گروه و صنف در فعالیت تجاری خود پی برده بودند. امروزه چنین وحدت رویه ای در قالب تشکلها ی صنفی و مردم نهاد تعریف شده است که به نظر می رسد، صنف رایانه یکی از آنهاباشد.

6.با توجه به تنوع در حوزه فناوري اطلاعات، با مدنظر گرفتن مزيتهاي نسبي و پتاسيلهاي فعلي استان، تصور مي كنيد استان يزد در كدام شاخه ها بيشتر و بهتر مي تواند پيشرفت كند و راهكارهها پشنهادتان چيست:

خوشبختانه استان یزد دارای پتاسیل خوب علمی و فنی است، امروزه در حوزه فناوری اطلاعات، رسته های مختلفی تعریف شده است که هریک از اهمیت خاصی برخورداراست، نمی توان حوزه ای را بر حوزه دیگر برتری داد، با توجه به سابقه همکاران صنف رایانه، این عزیزان در هر رسته ای که فعالیت نموده اند به خصوص؛ اگرمورد حمایت مادی و معنوی قرار گرفته باشند، موفق بوده به گونه ای که در کشور حرف اول را زده اند، یزد در بسیاری از مسایل جز اولین هاست، در برخی موارد هم از گزینه های برتر کشوری به شمار می رود که می توان با تکیه بر روحیه کار و تلاش مضاعف همکاران، با توجه به روند بازار و نیازهای جامعه، در حوزه های مختلف سرمایه گذاری نمود که به طور حتم باز هم یزدیها حرف اول را خواهند زد.

7. نظرتان در خصوص تعامل بخش دولت با بخش خصوصي در حوزه فناوري اطلاعات وراهكارهاي پيش رو مطرح نماييد.
در برخی از مسایل از جمله مالیات بسیار ضعیف عمل شده است، به گونه ای که کمتر نگاه همکاری و تعامل با بخش خصوصی دیده می شود.
با اینهمه در بدنه دولت در استان یزد، مسوولین و مقاماتی هستند که به طور خاص به فناوری اطلاعات کمک و یاری رسانده اند که با همکاری این عزیزان راهگشا بوده است. امیدواریم این همکاری و همدلی توسعه یابد و همکاران با تعریف درست و معقول برنامه های مدون و جامعی را برای بسط این تعامل داشته باشند، بدون شک و به طور حتم حضور و فعالیت نهادها و ارگانهای صنفی مانند اتحادیه می تواند در تعریف مطلوب این روند راهگشا باشد.

مقوله اي كه خود بر آن اذعان داريد و در اين سوالات مطرح نشده است را طرح و پاسخ دهيد.
اتحادیه صنف رایانه ای، تکیه ای برای تمام فعالان حوزه فناوری اطلاعات است که به نمایندگی از تمام فعالان این حوزه و با برنامه ریزی و هوشمندی می تواند برنامه های این صنف را تدوین و اجرایی کند، امیداست که در دوره جدید هم با حضور دلسوزان این حوزه، شاهد رشد و شکوفایی صنعت آی تی در کشور و استان باشیم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا